Πολιτισμός - Τέχνη
"Θέατρο"

Το πολύπλευρο έργο του
Βασίλη Ρώτα


Βασίλης Ρώτας

        Στην κατάμεστη αίθουσα του Καλλιτεχνικού Σωματείου «Οι Αθεράπευτοι», στα Γιάννενα, η «Σύγχρονη Εποχή», η Πολιτιστική Παρέμβαση και η ΠΕΑΕΑ-ΔΕΣ παρουσίασαν το βιβλίο «Ο Βασίλης Ρώτας και το έργο του για παιδιά και εφήβους» του Θανάση Ν. Καραγιάννη.

       Στην εκδήλωση αναδείχτηκε το πλούσιο έργο (θέατρο, ποίηση, πεζογραφία, «κλασικά εικονογραφημένα» ) του Βασίλη Ρώτα. Εργο κοινωνικά και παιδαγωγικά ωφέλιμο, με λογοτεχνική αξία, που αποτυπώνει την πολύμορφη δράση του στο μεσοπόλεμο, στην κατοχή, μέχρι και τη δεκαετία του 1970.

       Ανοίγοντας την εκδήλωση η Βάσω Αναγνώστου («Σύγχρονη Εποχή») επισήμανε ότι ήταν χρέος η ανάδειξη της τεράστιας προσφοράς του Ρώτα, που παραμελήθηκε από την άρχουσα τάξη.

       Στην πολιτιστική και ειδικά στη θεατρική δραστηριότητα που ανέπτυξε το ΕΑΜικό κίνημα, με την παιδεία και την τέχνη να διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ιδεολογική και πολιτική διαπαιδαγώγηση των ανθρώπων προς την κοινωνική αλληλεγγύη και ισότητα, τη συλλογική και εθελοντική δράση εκατοντάδων χιλιάδων ανδρών, γυναικών και παιδιών, αναφέρθηκε ο Θανάσης Σφήκας (καθηγητής Ιστορίας-Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων). Ο ομιλητής επισήμανε την καθοριστική συμβολή του Βασίλη Ρώτα, ο οποίος, με σύμφωνο το ΕΑΜ, το 1942 ίδρυσε το Θεατρικό Σπουδαστήριο, «νόμιμο καταφύγιο» για τους ΕΠΟΝίτες. Το θέατρο του Ρώτα έγινε βήμα προβληματισμού και συνειδητοποίησης, όπου νέοι μάθαιναν για το θέατρο και συμμετείχαν σε αντιστασιακές εκδηλώσεις, με παραστάσεις σε θέατρα, πλατείες, δρόμους, και κείμενα που εξύψωναν το λαϊκό φρόνημα, ενώ οι εισπράξεις πήγαιναν στο ταμείο του αγώνα.

       Η Γεωργία Λαδογιάννη (καθηγήτρια Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων), τόνισε την πρωτοποριακή συμβολή του Βασίλη Ρώτα, με τα κείμενά του και τη σκηνική πράξη. «Το παιδί, σημείωσε, βρίσκεται στο κέντρο της θεατρικής πράξης, είναι σχεδόν πάντα ο δραματικός ήρωας στα κείμενά του. Είναι κατά προτίμηση ο υποκριτής-ηθοποιός και ο σταθερός δέκτης, το κοινό του θεάτρου. Στόχος του ήταν να κάνει τα παιδιά περισσότερο λειτουργούς και λιγότερο θεατές».

       Την προσωπική του εικαστική εμπειρία από τον Β. Ρώτα, «ποιητή, μεταφραστή, άνθρωπο του θεάτρου που πάλευε αδιάκοπα με τη γλώσσα και την Τέχνη» κατέθεσε ο Δημήτρης Ράτσικας (καθηγητής Παιδαγωγικού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων) αναδεικνύοντας γλαφυρά τον χαρακτήρα και την αγωνιστική προσωπικότητα του Βασίλη Ρώτα.

       Ο Απόστολος Παπαϊωάννου (καθηγητής Παιδαγωγικού Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων) εξήρε την επιστημονική έρευνα και μελέτη του συγγραφέα του βιβλίου, Θανάση Ν. Καραγιάννη, που με κοπιαστική προσπάθεια 5,5 χρόνων συνέλεξε πλούσιο υλικό, προβάλλοντας το έργο του Βασίλη Ρώτα, «που αποτελεί πολύτιμη αγωνιστική παρακαταθήκη, μπούσουλα για ερευνητές, ιστορικούς, θεατρόφιλους».

       Η εκδήλωση έκλεισε με παρουσίαση δυο έργων από τα «Καραγκιοζάκια», έργα του Ρώτα και τραγούδια από την παιδική χορωδία του 1ου και 2ου δημοτικού σχολείου, υπό την αιγίδα του Γιάννη Σταύρου.

Αναδημοσίευση από την εφημερίδα Ριζοσπάστης

Σάββατο 7 Φλεβάρη 2009

αριθμός επισκεπτών
    --