Καλλιτέχνες



Άννα Μπενάκη

 

       Στο έργο της ζωγράφου Άννας Μπενάκη παίζει πρωταρχικό ρόλο η ανθρώπινη μορφή.

       Αυτή είναι εκείνη, που αποτελεί τον σημαντικότερο θεματικό φορέα με σπάνιες μόνο εξαιρέσεις. Ο ίδιος ο περιβάλλων χώρος έχει τον χαρακτήρα του κέλυφους της μορφής, που εναρμονίζεται απόλυτα μαζί του παραμένοντας όμως σε δευτερεύουσα, συνοδευτική θέση. Για τους ανθρωποκεντρικούς καλλιτέχνες, η ανθρώπινη μορφή είναι ένας μικρόκοσμος, που σε νεοπλατωνική αντίληψη αντικατοπτρίζει τον μακρόκοσμο και τους νόμους του. Η ανθρώπινη μορφή είναι έτσι, και η συνισταμένη όλων των εκφραστικών δυνατοτήτων και μάλιστα σ’ έναν ύψιστο βαθμό. Το πρόσωπο, το σώμα, αλλά και ένα μέλος του σώματος είναι σε θέση να δημιουργήσουν πλήθος συνειρμών κάθε λογής, πότε συμβολικών, πότε ποιητικών, πότε σουρεαλιστικών, ενώ πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και οι πλαστικές αξίες, που εκμαιεύονται από τις διάφορες θέσεις και στάσεις κυρίως του γυμνού σώματος. Αυτό το γνώριζαν πολύ καλά οι αρχαίοι, αλλά και ένα μεγάλο μέρος των αναγεννησιακών καλλιτεχνικών που παρέμειναν ανθρωποκεντρικοί όχι μόνο λόγω καθαρών ουμανιστικών και γενικότερα φιλοσοφικών αντιλήψεων, αλλά κυρίως λόγω των εικαστικών - εκφραστικών δυνατοτήτων της ανθρώπινης μορφής.

       Η Άννα Μπενάκη σταματά στο γυμνό σώμα το οποίο πλάθει με το χρώμα ή απλά το σκιτσάρει, ενώ είναι ενδιαφέρον ότι αντιμετωπίζει με μεγάλο σεβασμό την ανατομία, την οποία γνωρίζει πολύ καλά, ενώ η γνώση αυτή της δίνει τη δυνατότητα να κινήσει το σώμα και να το αντιμετωπίσει από τις πιο διαφορετικές πλευρές. Ο στόχος της ζωγράφου επικεντρώνεται ουσιαστικά στην χρωματική αξιοποίηση όλων των λεπτομερειών της ανθρωποκεντρικής εικόνας κι εδώ υπεισέρχεται η σουρεαλιστική - ονειρική συσχέτιση, μού χρησιμοποιείται ένα αντιρεαλιστικό χρώμα μεγάλης έντασης, που διαχέεται παντού μεταβαλλόμενο απροσδιόριστα σχήματα έτσι ο ρεαλισμός του σώματος συνυπάρχει με αντιρεαλιστικά ή σουρεαλιστικά εκφραστικά μέσα και μ’ αυτό τον τρόπο διαμορφώνεται η σχέση ανάμεσα στην πραγματικότητα και στη φαντασία, ανάμεσα στο χειροπιαστό και στο ονειρικό.

       Η Άννα Μπενάκη προσδίδει πάθος στο χρώμα και γενικά ξέρει να ενδυναμώνει με μπαρόκ μέσα την εκφραστική δύναμη των συνθέσεων της, που σε ορισμένες περιπτώσεις αποκτούν οργαστικό και τιτανικό χαρακτήρα.

Δρ. Στέλιος Λυδάκης

Ιστορικός της Τέχνης

Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

 ______________________________________________________________________

«Το σύνολο του έργου της Άννας Μπενάκη διακρίνεται από τιμιότητα και μια ελκυστική δύναμη γραφής».

Sandro trotti

Τακτικός Καθηγητής Ζωγραφικής

Της Σχολής Καλών Τεχνών της Ρώμης

 

 

 

αριθμός επισκεπτών