Τιμή για την Ήπειρο η βράβευση του χαράκτη
Χριστόδουλου Γκαλτέμη!
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα ΠΡΩΪΝΟΣ ΛΟΓΟΣ
Πέμπτη, 19.03.2009
Του ΜΙΧΑΗΛ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Η Ακαδημία Αθηνών σε Πανηγυρική Συνεδρία της
απένειμε πρόσφατα βραβείο της Τάξης των Γραμμάτων και των Καλών
Τεχνών στον Ηπειρώτη Χαράκτη και Ζωγράφο Γκαλτέμη Χριστόδουλο, για
το σύνολο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας.
Το απόσπασμα της εκθέσεως του Γενικού
Γραμματέως της Ακαδημίας
Αθηνών κ. Νικολάου Ματσανιώτη που αναγνώστηκε κατά την πανηγυρική
συνεδρία έχει ως εξής:
«Ο βραβευόμενος καλλιτέχνης ασκεί τη ζωγραφική
και χαρακτική και μαθήτευσε κοντά σε σημαντικούς δασκάλους. Την
προσωπικότητα του χαρακτηρίζει η αιδημοσύνη, η πίστη στο έργο του
και η εργατικότητα. Έχει εμβαθύνει ιδιαίτερα στην τεχνική της
χαρακτικής και της λιθογραφίας.
Η θεματογραφία του εγκλείει τη φύση και ειδικά
την ύπαιθρο με βασικό στοιχείο τη διάχυση του φωτός. Όλα τα έργα
του, τόσο τα ζωγραφικά όσο και τα χαρακτικά, τα διαπερνά διαυγής
ατμόσφαιρα. Και με τους δύο τρόπους έκφρασης μεταδίδει στο θεατή το
ψυχικό του παλμό με επιφανειακή ηρεμία. Είναι καλλιτέχνης που δεν
παρασύρει στην επιφάνεια αλλά κρύβει τον στοχασμό και την
αισθαντικότητα. Η εκπληκτική σχεδιαστική ικανότητα του αναδεικνύεται
ιδιαίτερα στο χαρακτικό του έργο λόγω της λιτότητας των μέσων, αφού
σε αυτό σπανίζει το χρώμα.
Για το σύνολο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας
απονέμεται βραβείο στον ζωγράφο - χαράκτη κ. Χριστόδουλο Γκαλτέμη».
Η βράβευση αυτή αποτελεί ιδιαίτερη τιμή για το
πολύμορφο και πολυσχιδές τριάντα ετών έργο του, σε μια χρονική
στιγμή όπου η εμφάνεια της παρουσίας του είναι ευρεία, και το
προσωπικό του ύφος αναγνωρίσιμο και ανεγνωρισμένο στον κυκεώνα των
μορφολογικών εκφάνσεων της εποχής μας, χωρίς διαφημίσεις, προβολές,
προωθήσεις ή διαπλοκές που άλλωστε αντίκεινται και στο χαρακτήρα
του.
Γέννημα-θρέμμα της Ηπείρου με καταγωγή από το
χωριό Κωστάνιανη όπου και οι σπουδές του στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
και στη συνέχεια στα Ιωάννινα για την δευτεροβάθμια όπου και
καλλιέργησε στοιχειωδώς τη σχεδιαστική του ικανότητα.
Κατόπιν, όπως όλοι οι απομονωμένοι Ηπειρώτες
καλλιτέχνες της εποχής, πήρε το μοναχικό και δύσβατο δρόμο των
σπουδών στη μοναδική τότε Α.Σ.Κ.Τ. Αθηνών, όπου και σπούδασε
ιδιαίτερα την Χαρακτική στο εργαστήριο του φημισμένου δασκάλου Κώστα
Γραμματόπουλου.
Η υποδειγματική προσήλωσή του στη συγκεκριμένη
μαθητεία και καθοδήγηση ανέδειξε τα προσόντα που διακρίνουν το έργο
του.
Μεγάλη σχεδιαστική ικανότητα (πρωταρχικό
απαιτούμενο κάθε δημιουγίας), πειθαρχία, μέτρο, ρυθμός, αναλογία και
τάξη στην απόδοση της σύνθεσης, ενδογενής φωτοχρωματικός παλμός,
αφοπλιστική αθωότητα στην απόδοση της φύσης, τρυφερότητα στη
θεματική επιλογή, κυριαρχία στις επιλογές των μορφοπλαστικών
στοιχείων, κατοχή μέσων, τρόπων, μεθόδων, ιδιοτήτων των υλικών, και
των εκφραστικών αποτελεσμάτων και συνδυασμών, χωρίς εντυπωσιασμούς,
επινοήσεις και επιδειξιομανίες. Είναι όλος μία σύνοψη των επηρειών
του φυσικού περιβάλλοντος και της οικολογικής πραγματικότητας όπως
την πρωτοβίωσε και διεμόρφωσε στην Ηπειρωτική γη και την
επεξεργάστηκε στους πλαστικούς του πειραματισμούς.
Ασχολείται εντατικά με την Ζωγραφική διότι
πιστεύει ότι μέσω αυτής τροφοδοτείται, πραγματώνεται και
καθιερώνεται η Χαρακτική αφού βάση κάθε εικαστικής δημιουργίας είναι
το σχέδιο και το χρώμα στο επίπεδο και το χώρο.
Αθόρυβος, σεμνός, αξιοπρεπής και ταπεινός ως
άνθρωπος, οικογενειάρχης, δημιουργός και διδάσκαλος, με την
ευσυνειδησία, μεθοδικότητα, υπομονή και μεταδοτικότητα που τον
διακρίνει, ήταν από τους πρώτους διδάξαντες στο Τμήμα Επιστημών της
Τέχνης (τότε) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Εκεί αντιμετώπισε με χαρακτηριστικό ζήλο και
αυτοθυσία τις απερίγραπτες σε βαρβαρότητα συνθήκες εργασίας, άμεσα
υβριστικές, ηθικά, πνευματικά και υλικά καταδικαστέες, για φοιτητές,
δασκάλους Πλαστικών Τεχνών, πανεπιστημιακό κύρος, Ήπειρο, Ελληνική
και παγκόσμια τέχνη.
Έθεσε τις βασικές σχεδιαστικές και χαρακτικές
αρχές στις συνειδήσεις, απροσανατόλιστων και ανυποψίαστων φοιτητών,
καθαρών θυμάτων πρωτοφανούς εκπαιδευτικής ελαφρότητας και
ασυνειδησίας, με εργατικότητα και συνέπεια.
Συνεργάστηκε με τους συναδέλφους του των
Πλαστικών Τεχνών για την ορθή δομή του Τμήματος, την ενίσχυση των
περιθωριακών εργαστηρίων, διαβλέποντας το ασύμβατο και τραγικό της
πορείας ενός τμήματος όπου η προχειρότητα, η ηθελημένη άγνοια, η
βιασύνη, η αφέλεια, η ανωριμότητα, ο κομπασμός, η επιδειξιομανία και
τα συμφέροντα οδηγούσαν ένα πολυετές όραμα του αποκλεισμένου
Ηπειρωτικού χώρου, από δίκαιο πιστοποιημένο αίτημα σε μόρφωμα χωρίς
ταυτότητα και πληγή στον κορμό του Ηπειρωτικού Πολιτισμού.
Για τις υπηρεσίες του «ανταμείφθηκε» με
απόρριψη της υποψηφιότητάς του στην προκήρυξη θέσεως Δ.Ε.Π. της
22-12-2004 λόγω ...ελλείψεως προσόντων και στην προκήρυξη της
19-05-2008 έλαβε μία μόνο θετική ψήφο.
Η ενέργεια της Ακαδημίας Αθηνών έδωσε έναυσμα
σκέψης και ευθύνης για τα δρώμενα στο χώρο των πλαστικών τεχνών,
αλλά και τις προσωπικότητες που αναλαμβάνουν μοναχικές πορείες,
επωμιζόμενοι τις συνέπειες της επιλογής τους, ιδιαίτερα όταν είναι
άδολοι, ειλικρινείς και ανεπηρέαστοι στο όραμά τους.
Έναυσμα σκέψης ευθύνης και περισυλλογής και για
τα πρόσωπα που αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν ποιοτικούς χώρους
πλαστικής δημιουργίας, κρίνοντας υποδομές, διδασκόμενους αλλά και
διδάσκοντες δημιουργούς, στις ιδιαίτερα προικισμένες περιοχές
θρύλων, παραδόσεων, Ιστορίας, Γραμμάτων και Τεχνών όπως η Ήπειρος.
Η βράβευση του Χαράκτη-Ζωγράφου Γκαλτέμη
Χριστόδουλου αποτελεί τιμή για τον δημιουργό, για την Ήπειρο αλλά
και για την βραβεύουσα αρχή, την Ακαδημία Αθηνών.
Ως προς την στάση του Τμήματος Πλαστικών Τεχνών
και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων αρμόζει η φράση
της Αγίας Γραφής: “Λίθον ον απεδοκίμασαν οι οικοδομούντες ούτος
ἐγεννήθη εις κεφαλήν γωνίας”: Πέτρα που θεωρήθηκε ακατάλληλη από
τους οικοδομούντες έγινε κεφαλή γωνίας που στηρίζει φανερά όλο το
οικοδόμημα. Ακρογωνιαίος λίθος.