Έκθεση Γιώργου Τσιούρη
Την Δευτέρα 1η Μαρτίου
στον εκθεσιακό χώρο της Ζωσιμαίας
Παιδαγωγικής
Ακαδημίας
εγκαινιάζεται η έκθεση ζωγραφικής του Γιώργου Τσιούρη με
θέμα
« Ορεινά περάσματα- Αγγελικές παρουσίες»
Την έκθεση θα
προλογίσουν
ο κ.Απόστολος Παπαϊωάννου καθηγητής Πανεπιστημίου
Ιωαννίνων και
ο κ.Γρηγόρης Κωνσταντή Μασαλάς και
η Ιστορικός Τέχνης
Ελένη Μάργαρη
Η Ιστορικός Τέχνης Ελένη Μάργαρη μεταξύ άλλων
γράφει…
Ένα από τα πιο γοητευτικά γνωρίσματα της
ζωγραφικής του Γιώργου Τσιούρη, εξάλλου, συνιστά η οπτική γωνία που
επιλέγει για να αποδώσει τα τοπία του. Από ψηλά και μακριά
παρουσιάζει πολλά από τα θέματά του, υπερτονίζοντας το μεγαλόπρεπο
φυσικό τοπίο και, θωρόντας το από αυτή τη διαφορετική πλευρά,
ανακαλύπτει ομορφιές και αρετές του πρωτόγνωρες. Ανάμεσα στις
πανύψηλες, επιβλητικές βουνοκορφές ο καλλιτέχνης αφήνεται σε μια
ατέρμονη πτήση ακολουθώντας τους πελαργούς που αποδημούν και
παρασύρει το κοινό, με το ρεαλιστικό σχέδιο και την ακριβή πινελιά,
των συγκεκριμένων έργων, σ’ ένα φανταστικό ταξίδι πάνω από τα βουνά
και τη γη της Ηπείρου. Πάνω από τη γη πετούν και οι άγγελοι του
Τσιούρη. Μοιάζουν με άρχοντες βυζαντινούς που έφιπποι και ένοπλοι
εισβάλλουν στους πίνακές του, αφού απέδρασαν από τις αγιογραφίες
του, στις οποίες έχει να επιδείξει μακρά θητεία. Οι συνθέσεις με
τους αγγέλους αποτυπώνουν μια πολύ διαφορετική θέαση όχι μόνο του
ηπειρώτικου τοπίου, αλλά ολόκληρης της ελληνικής καλλιτεχνικής
παράδοσης. Στο πάνω μέρος τους οι βυζαντινίζουσες μορφές πετούν πάνω
από το ρεαλιστικά αποδοσμένο, φανταστικό τοπίο, στο οποίο συχνά
εντοπίζονται αρχαιοελληνικά ερείπια. Ολόκληρη η ιστορία της
ελληνικής τέχνης συνοψίζεται στους υπερρεαλιστικής σύλληψης και
εκτέλεσης πίνακες, που αποκαλύπτουν τις πολλές και ποικίλες όψεις
της καλλιτεχνικής ιδιοσυγκρασίας του δημιουργού τους. Όλες οι
διαφορετικές αυτές μορφές, ωστόσο, ενώνονται αρμονικά στις συνθέσεις
σαν μέσα σε ένα θεατρικό σκηνικό, όπου οι ετερόκλητοι πρωταγωνιστές
με φυσικότητα υποδύονται τον ρόλο τους στα πλαίσια ενός
συγκροτημένου, ολοκληρωμένου θεατρικού έργου. Το ταξίδι στη
δημιουργία του Γιώργου Τσιούρη αφήνει στον θεατή μια δυνατή εντύπωση
της εικόνας του ηπειρώτικου τοπίου, τόσο έντονη που κόβει την ανάσα,
σαν να ίπταται ο ίδιος πραγματικά πάνω από τον τόπο και την ιστορία
της τέχνης του. Κυρίως, όμως, η μορφοπλαστική πολυμορφία του
ιδιώματος του δημιουργού, η άνεση και η τόλμη του να κινείται
ταυτόχρονα σε πολλές καλλιτεχνικές σχολές και η βαθιά και ειλικρινής
εκφραστικότητα της δουλειάς του συνιστούν τη μεγαλύτερη αρετή των
έργων του. Με αυτόν τον τρόπο καταφέρνει να επιστρέφει, εν πνεύματι
ή εν σώματι, στον τόπο του, να τον αντιλαμβάνεται με βλέμμα
διαφορετικό και να τον αποδίδει κάθε φορά με τρόπο αλλιώτικο,
αναδεικνύοντας αφενός τις πολλές και διαφορετικές όψεις της ίδιας
της πατρίδας του, αλλά και τη δική του καλλιτεχνική πολλαπλότητα.
Ο Απόστολος Γ. Παπαϊωάννου Καθηγητής Ιστορίας
της Νεότερης Ελλάδας και του Νεοελληνικού Πολιτισμού στο
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, μεταξύ άλλων γράφει…
Χωρίς υπερβολή ο ζωγράφος Γιώργος Τσιούρης παρουσιάζει έργο πρωτότυπο, γνήσιο, αυθεντικό,
αυτό που δικαιωματικά αποκαλείται καλλιτεχνική δημιουργία. Το διαπιστώνει κανείς πολύ εύκολα
καθώς παρατηρεί τις ασύλληπτες «ταχύτητες» που τρέχουν στους ζωγραφικούς πίνακες, τις φορτισμένες
καταστάσεις, τις εντάσεις αλλά και τις ισορροπίες, που όχι λίγες φορές θυμίζουν τα αριστουργήματα του
Γκρέκο, που πρόσφατα θαυμάσαμε σε αθηναϊκό μουσείο. Είναι φανερό ότι ο ζωγράφος έχει μελετήσει
τη ζωγραφική της βυζαντινής περιόδου, τη ζωγραφική της Αναγεννήσεως, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι
αντιγράφει. Ο Γ. Τσιούρης έχει τη δική του όραση, τη δική του εικαστική γλώσσα, η οποία δοκίμασε τη
δύναμή της και πέτυχε απόλυτα, αν κρίνει κανείς από το αποτέλεσμα. Σε όλο το έργο
του είναι έκδηλη η αγωνία και ο σκληρός αγώνας του ζωγράφου να αποδώσει με το χρώμα τις
εμπειρίες που του έδωσε η ζωή. Ίσως το βασικότερο χαρακτηριστικό αυτής της, όντως, μεγάλης
και υψηλής τέχνης να είναι η ελευθερία, αυτή η σπάνια ιδιότητα που τόσο ανάγκη έχει και η αληθινή
τέχνη και ο φιλότεχνος.
Ο ζωγράφος κατέχει πολύ καλά τί σημαίνει αυτονομία στην τέχνη και πόσο βαρύ τίμημα
καταβάλλει γι’ αυτήν. Η διαπίστωση αυτή είναι ορατή καθώς προβάλλει μπροστά μας το σύνολο
του έργου του, το σύνολο των ερευνών και των αναζητήσεών του. Διακρίνει κανείς ακόμη ότι αυτή
η υπεύθυνη στάση του απέναντι στην τέχνη και τη ζωή τον οδήγησε σε μια προσωπική τεχνοτροπία
που συνδυάζεται από το ένα μέρος με τη βαθιά γνώση της τοπικής ιστορίας και από το άλλο με τη
συνειδητοποίηση της λαϊκής παράδοσης, όπως διασώθηκε και επιβίωσε ώς τις μέρες μας.
Η ζωγραφική τέχνη του Γιώργου Τσιούρη έχει ένα ακόμη πλεονέκτημα.
Είναι σιωπηλή, ήρεμη και στοχαστική. Η γαλήνη που τη διακρίνει αποκαλύπτει ανησυχίες και τον
Σύντομο βιογραφικό του Γιώργου Τσιούρη
Ο Γιώργος Τσιούρης γεννήθηκε στα Γιάννενα .
Σπούδασε ζωγραφική και σκηνογραφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών.
Επίσης, έκανε θεωρητικές και ιστορικές Σπουδές στην ΑΣΚΤ Αθήνας.
Συνέχισε τις Σπουδές του στην SCHOOL OF FINE ARTS του Οντάριο. Έχει
λάβει μέρος σε πολλές διεθνείς εκθέσεις στις οποίες το έργο του
διακρίθηκε και βραβεύτηκε. Έχει κάνει πολλές ατομικές εκθέσεις στην
Ελλάδα και στο εξωτερικό. Διδάσκει 28 χρόνια στα ΤΕΙ Αθήνας στο
Τμήμα Γραφιστικής ως Τακτικός Καθηγητής. Έλαβε μέρος σε σημαντικές
διεθνείς και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει
εκδώσει μονογραφία με τίτλο “το σχέδιο και το χρώμα μας
αποκαλύπτουν”, εκδόσεις ΙΩΝ. Διδάσκει στα Τ.Ε.Ι. Αθήνας 28 χρόνια ως
μόνιμος καθηγητής στο Τμήμα γραφιστικής. Έργα του βρίσκονται στο
Μουσείο Βορρέ, στην έδρα της ΕΟΚ και σε πολλές ιδιωτικές συλλογές σε
Ελλάδα, Βρετανία, ΗΠΑ και Καναδά και στο Ιταλικό Κοινοβούλιο.
Δύο έργα του καλλιτέχνη
Περισσότερα
για τον Γιώργο Τσιούρη►