Ζακλίν
ντε Ρομιγύ
«Όλος ο κόσμος
πρέπει να μάθει Ελληνικά, γιατί ή 'Ελληνική γλώσσα
μας βοηθάει πρώτα απ' όλα να καταλάβουμε τη δική μας γλώσσα». - J.d.R.
Αναδημοσίευση από:
Αρχαία Ελληνικά
Ζακλίν ντε Ρομιγύ
«Το να μάθεις να σκέφτεσαι, να κρίνεις, να
είσαι ακριβολόγος και να ζυγίζεις τις λέξεις σου, να
ανταλλάσσεις ιδέες, να ακούς τον άλλον σημαίνει ότι είσαι ικανός
να κάνεις διάλογο. Είναι ο µόνος τρόπος για να μετριάσεις τη βία
που ορθώνεται γύρω µας».
«Οι λέξεις είναι το φρούριο που προφυλάσσει
από την κτηνωδία. Όταν δεν γνωρίζουμε, όταν δεν μπορούμε να
εκφραστούμε, όταν χειριζόμαστε τα πράγματα κατά προσέγγιση όπως
κάνουν πολλοί νέοι σήμερα, όταν τα λόγια δεν είναι αρκετά για να
ακουστούν, όταν ο λόγος δεν είναι επεξεργασμένος επειδή η σκέψη
είναι ασαφής, τότε δεν μένει παρά η γροθιά, το ξύλο, η τυφλή
βία. Κι αυτή απειλεί να στραγγαλίσει τον δυτικό, ανθρωπιστικό
ιδανικό µας κόσμο».
Jacqueline De Romilly
H Ζακλίν ντε Ρομιγί γεννήθηκε στη Σαρτρ
στις 26 Μαρτίου του 1913. Δίδαξε ως καθηγήτρια της αρχαίας
ελληνικής γραμματείας στα πανεπιστήμια της Λιλ (1949-1957), της
Σορβόνης (1957-1973) και στο Collège de France (1973-1984).
Όντας η πρώτη γυναίκα καθηγήτρια στο Collège de France, η Ζακλίν
ντε Ρομιγί υπήρξε και η πρώτη γυναίκα μέλος της Académie des
inscriptions et belles-lettres (1975), στην οποία και προήδρευσε
κατά το έτος 1987. Υπήρξε μέλος της Ακαδημίας της Δανίας, της
Βρετανικής Ακαδημίας, των Ακαδημιών της Βιέννης, των Αθηνών, της
Νάπολης, του Τορίνο, των Κάτω Χωρών, της Αμερικανικής Ακαδημίας
Τεχνών και Επιστημών κ.ά. Είναι δόκτωρ honoris causa των
πανεπιστημίων της Οξφόρδης, των Αθηνών, του Δουβλίνου, του
Μόντρεαλ και του Γέιλ.
Το 1995 της δόθηκε η ελληνική υπηκοότητα και το 2001
ανακηρύχθηκε πρέσβειρα του Ελληνισμού.
Έχει τιμηθεί με το βραβείο Ambatiélos de l’ Académie des
inscriptions et belles-lettres (1948), το βραβείο Croiset de
l’Institut de France (1969), το βραβείο Langlois de l’Académie
francaise (1974), το Grand Prix d’Académie της Académie
francaise (1984), το βραβείο Ωνάσης (Αθήνα, 1995).
Στις 24 Νοεμβρίου του 1988 εξελέγη μέλος της Académie francaise
στη θέση του Αντρέ Ρουσέν.
Μεταφράστρια των Ελλήνων κλασικών στα γαλλικά, δημοσίευσε πλήθος
μελετών για την αρχαία ελληνική γραμματεία και ιστορία.
Αποσπάσματα από την ομιλία της γαλλίδας
Jacqueline de Romilly
Μέλους της Γαλλικής Ακαδημίας και Επίτιμης Προέδρου του S.E.L.
"O Περικλής αγορεύων από της Πνυκός",
το έργο καταστράφηκε στους βομβαρδισμούς της Αθήνας το
1941-44.
«Αυτά που συνέβησαν εδώ πριν από είκοσι
πέντε αιώνες, έχουν επακόλουθα που διαρκούν ακόμη και που η
επιρροή τους παραμένει ουσιαστική για το σημερινό μας κόσμο. Εδώ
στην Πνύκα, επραγματοποιείτο η εκκλησία του δήμου. Εδώ χτυπούσε
η καρδιά της δημοκρατίας. Γεννήθηκε σ’ αυτή την πόλη, παραμονές
του 5ου π.Χ. αιώνα. Και από τη γέννησή της, αντανακλούσε μία
καθαρή συνείδηση αρχών που θα ήταν δική της εσαεί. Οι Έλληνες
είχαν καταλάβει από την εποχή των Μηδικών πολέμων, ότι η
ιδιαιτερότητά τους ήταν να μην υποκλίνονται μπροστά στον
άνθρωπο, να μη δέχονται την απόλυτη εξουσία ενός βασιλιά. Είχαν
διαισθανθεί και διακηρύξει ότι ο νόμος ήταν προτιμότερος από την
αυθαιρεσία και η δικαιοσύνη από τη βία. Το είχαν πει, εδώ, με τη
φωνή ανδρών όπως του Θεμιστοκλή ή του Περικλή. Και η λάμψη των
αλλοτινών αυτών λόγων που διατηρούμε, μας συγκινεί ακόμα σήμερα.
Γιατί το εξαιρετικό, με την Ελλάδα, δεν είναι ότι εφάρμοσε πρώτη
ένα δημοκρατικό πολίτευμα. Μπορεί να υπήρξαν και άλλοι. Κι ούτε
είναι το ότι εφάρμοσε ένα πολίτευμα πρότυπο. Δεν πρόκειται γι’
αυτό. είναι όμως η πρώτη που προσδιόρισε την ομορφιά ενός
τέτοιου πολιτεύματος και τις προϋποθέσεις εφαρμογής του. Και
διέκρινε επίσης, με τον καιρό και την εμπειρία, τους κινδύνους
που την περιέβαλαν και τα λάθη προς αποφυγήν.
Εδώ, αντήχησαν φράσεις όπως αυτές που
αποδίδονται στον Περικλή: Δεν είναι η καταγωγή από μια τάξη αλλά
η ικανότης που μας οδηγεί στις διακρίσεις. Εφαρμόζουμε στην
πράξη την ελευθερία...
Κι εδώ είναι που τον επόμενο αιώνα, ο
Δημοσθένης εμέμφθη δριμύτατα το λαό, προκαλώντας τον να είναι
πιο υπεύθυνος, πιο δραστήριος, πιο γενναίος, γιατί η δημοκρατία
το απαιτεί συνεχώς, υπό την απειλή καταρρεύσεως...»
«...Το δημοκρατικό ιδεώδες, το ιδεώδες της
δικαιοσύνης, της ανοχής και του ανθρωπισμού δε θα είχαν ίσως
φθάσει ως εμάς, αν η Ελλάδα δεν τους είχε προσδώσει την ομορφιά.
Ο Δημοσθένης ανέφερε μερικές φορές τη θέα προς την Ακρόπολη,
αυτά τα Προπύλαια: «τα Προπύλαια ταύτα». Και μίλησε τότε με
υπερηφάνεια για την ωραιότητα των μνημείων, των αναθημάτων το
κάλλος».
Και ακόμη, ο Περικλής διακήρυσσε:
«Φιλοκαλούμεν μετ’ ευτελείας» (Αγαπούμε το ωραίο με απλότητα).
Μπορούμε να θαυμάζουμε ένα λαό που νιώθει την ανάγκη να
επινοήσει τέτοιο λόγο! Αλλά η έννοια του ωραίου, στην αρχαία
Ελλάδα, δεν αφορούσε μόνο τη γλυπτική ή την αρχιτεκτονική. Η
αληθινή δημιουργία, η ποίηση, αποσκοπεί στο ωραίο, και από εκεί
στο διαρκές.
Οι συγγραφείς που δε γράφουν ωραία,
λησμονούνται: δεν έχουμε πλέον τις συζητήσεις των σοφιστών, ούτε
τους δυσνόητους ιστορικούς, ούτε τους αποτυχημένους ποιητές.
Έχουμε τα μεγάλα λογοτεχνικά έργα, ικανά να περάσουν μία ιδέα ή
ένα συναίσθημα, κατ’ ευθείαν στην καρδιά του αναγνώστη ή του
ακροατή. Στο σημερινό μας κόσμο που είναι γεμάτος από άρθρα
γραμμένα στο πόδι, ντοσιέ και ακατάληπτες γλώσσες, μια ανάσα
έργων ελληνικών ανακουφίζει.
Η έννοια του ωραίου συνδυάζεται στενά με
την έννοια ενός ιδεώδους και την παρουσία αυτής της εμπιστοσύνης
στον άνθρωπο. Και αυτό είναι που χρειάζεται στην εποχή μας.
Λίγος ενθουσιασμός για τις δημοκρατικές αρχές θα της έκανε καλό,
λίγη αγάπη για τη ζωή επίσης και λίγος αέρας ηθικής ανδρείας που
υπάρχει σε όλα αυτά τα κείμενα και που, χάρη στην ποιότητα της
έκφρασής τους, παραμένει ζωντανός, παλλόμενος, έτοιμος να
δημιουργήσει εκ νέου...»
«...Αν υπερασπιζόμαστε την παιδεία της
αρχαίας Ελλάδας στη σημερινή εκπαίδευση, δεν το κάνουμε επειδή
ανήκει στο παρελθόν όλων μας, αλλά γιατί είναι το καλύτερο
εχέγγυο για το μέλλον...»