Πολιτισμός

μουσική

Ιωάννινα,  26/10/2012

ΙΑΝΝΗΣ ΞΕΝΑΚΗΣ ΣΕ Α΄ ΠΡΟΣΩΠΟ

Αφιέρωμα για τα 90 χρόνια από τη γέννηση του Ιάννη Ξενάκη (1922 - 2001)

από τον μουσικολόγο & συνθέτη Αντώνιο Αντωνόπουλο

Δευτέρα 29 Οκτωβρίου, 9 μ.μ

 

            Το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ιωαννιτών τιμά τα 90 χρόνια από τη γέννηση του Ιάννη Ξενάκη, του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη που σφράγισε με το δυναμικό και πρωτοποριακό έργο του το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα.

            Σε μια βραδιά λόγου, εικόνας και μουσικής, ο Αντώνιος Αντωνόπουλος, Δρ μουσικολόγος και συνθέτης, παρουσιάζει αντιπροσωπευτικές οργανικές και ηλεκτροακουστικές συνθέσεις του Ιάννη Ξενάκη, αρχειακές φωτογραφίες, βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις του και επιλεγμένες αφηγήσεις σε Α΄ πρόσωπο, που αποκαλύπτουν τον τρόπο σκέψης και την εσωτερική ταυτότητα του ιδιότυπου δημιουργού.

            Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί Ένα αφιέρωμα στον Ιάννη Ξενάκη με τον Αντώνιο Αντωνόπουλο παρουσιάζει το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Ιωαννιτών, τη Δευτέρα 29 Οκτωβρίου και ώρα 9 μ.μ. στον Πολιτιστικό Πολυχώρο, στα Παλιά Σφαγεία.

 

            Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

·         Αφήγηση αυτοβιογραφικών κειμένων

·         Προβολή φωτογραφικού υλικού

·         Προβολή βίντεο

·         Ακρόαση οργανικών έργων

·         Ακρόαση ηλεκτροακουστικών έργων

  


 

            Ο Ιάννης Ξενάκης (1922–2001) είναι παγκοσμίως γνωστός ως ο συνθέτης και στοχαστής που πρώτος εισήγαγε τα μαθηματικά και την θεωρητική φυσική στη μουσική συνθετική διαδικασία. Έχει γράψει περί τα 150 έργα, οργανικά, φωνητικά, σκηνικά, ηλεκτροακουστικά και μικτής τεχνικής. Η μουσική του χαρακτηρίζεται από εσωτερική δύναμη, η δε πολύπλευρη θεωρητική του σκέψη είναι αποτυπωμένη σε πλήθος άρθρων και 5 βιβλία.

            Κατά την «παράσταση», η σειρά παρουσίασης του λόγου, της εικόνας και της μουσικής, παρακολουθεί με χρονολογική σειρά την πορεία του Ιάννη Ξενάκη στη ζωή. Η επιλογή των κειμένων και του υλικού έχει γίνει με κριτήρια μουσικολογικής συνέπειας και αφηγηματικής συνοχής, ώστε ο θεατής-ακροατής να αποκομίσει σαφείς γνώσεις για τη ζωή, τη σκέψη, την προσωπικότητα και το έργο του συνθέτη και να έρθει σε αμεσότερη επαφή με τον τρόπο σκέψης και την προσωπικότητα του ιδιότυπου Έλληνα δημιουργού μέσα από βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις του. Επιπλέον, η παρουσίαση αυτοβιογραφικών αναφορών σε Α΄ πρόσωπο, από τον μουσικολόγο και συνθέτη Αντώνιο Αντωνόπουλο, δίνει στο κοινό τη δυνατότητα να γνωρίσει τον Ξενάκη σαν άνθρωπο και σαν δημιουργό.

Διαλεγμένα με μεγάλη προσοχή, τα έντεκα έργα που ακούγονται είναι αντιπροσωπευτικά των κύριων συνθετικών τάσεων του Ξενάκη, από την πρώιμη περίοδο μέχρι το τέλος του:

 

Ζυγιά (αναζήτηση στις ρίζες), 1952.

Μεταστάσεις (η εκρηκτική αρχή: μετάβαση από τη συνέχεια στην ασυνέχεια), 1954.

Kraanerg (μεγάλο ορχηστρικό και ηλεκτροακουστικό έργο του νου), 1968.

Πολύτοπο του Cluny (ηλεκτρονικός ήχος & laser στους θόλους της Ρωμαϊκής θέρμης του Cluny), 1972.

Jonchaies (ο άνεμος ανάμεσα στα καλάμια), 1977.

À l’Île de Gorée (όχι στα σκλαβοπάζαρα στο νησί Gorea της Σενεγάλης), 1986.

Rebonds B (με τον δυναμισμό του παλμού των κρουστών), 1988.

Dox-Orkh (για το δοξάρι του Irvine Arditti και μεγάλη ορχήστρα), 1991.

O-Μέγα (η δραματική αναγνώριση του τέλους), 1997.

            Στην είσοδο και στο διάλειμμα ακούγονται τα ηλεκτροακουστικά έργα Περσέπολις και Ο μύθος του Ηρός.

Μουσικολογική έρευνα & επιμέλεια - Επιλογή κειμένων & έργων – DVD-ROM – Αφήγηση & Παρουσίαση:

Αντώνιος Αντωνόπουλος (PhD Sorbonne - Paris IV)

 

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

 

Είσοδος κοινού

Περσέπολις (1971), ηλεκτροακουστικό έργο

-----------

 

Α΄ μέρος

 

Δεν έχασα ποτέ τον καιρό μου... (αφήγηση)

Ζυγιά (1952), για σοπράνο, φλάουτο και πιάνο

Τα πρώτα χρόνια... (αφήγηση)

Μεταστάσεις (1954), για ορχήστρα

Messiaen, Scherchen, Boulez… (αφήγηση)

Θρησκεία - Φιλοσοφία, Τέχνη - Επιστήμες... (αφήγηση)

Kraanerg (1968), για ορχήστρα & ηλεκτρονικά

Σύνθεση, Θεωρίες, Συλλογισμοί... (αφήγηση)

Πολύτοπο του Cluny (1972), ηλεκτροακουστικό έργο

-----------------

Διάλειμμα

Ο μύθος του Ηρός (1978), ηλεκτροακουστικό έργο

---------------

 

Β΄ μέρος

Η μουσική δεν είναι γλώσσα... (αφήγηση)

Jonchaies (1977), για ορχήστρα

Σύνθεση ήχου, UPIC… (αφήγηση)

À l’Île de Gorée (1986), για τσέμπαλο & ορχήστρα

Στο Μουσείο των Δελφών (βιντεοσκόπηση - αρχείο)

Rebonds B (1988), για σόλο κρουστά

Η απόλυτη ελευθερία... (αφήγηση)

Dox-Orkh (1991), για βιολί και ορχήστρα

Επιστολές... (αφήγηση)

Προς το τέλος... (αφήγηση)

O-Mega (1997), για σόλο κρουστά και 13 όργανα

Μόνος... (αφήγηση)

ΙΑΝΝΗΣ ΞΕΝΑΚΗΣ


 

Γεννήθηκε το 1922 στη Βράϊλα της Ρουμανίας από Έλληνες γονείς της διασποράς. Το 1927 έχασε τη μητέρα του. Το 1932 επέστρεψε στην Ελλάδα ως εσωτερικός μαθητής στην Αναργύρειο Σχολή στις Σπέτσες. Μελέτησε προσωκρατικούς και κλασικούς φιλοσόφους, φυσική, μαθηματικά και μουσική. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο (1940-46). Τραυματίστηκε βαριά ως αντιστασιακός (1945) και, καταδικασμένος σε θάνατο, φυγαδεύτηκε στη Γαλλία (1947). Εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, όπου συνεργάστηκε στενά (1947-59) με τον διάσημο αρχιτέκτονα Le Corbusier. Σημαντικό ρόλο στην μουσική του πορεία έπαιξαν ο Olivier Messiaen και ο Hermann Scherchen. Άσκησε εύστοχη και καίρια κριτική στον, κυρίαρχο τότε, ολικό σειραϊσμό (1955). Έγινε γνωστός με τα έργα Μεταστάσεις (1955) και Πιθοπρακτά (1956), που εισάγουν για πρώτη φορά στην ιστορία της μουσικής τον πιθανοτικό λογισμό και την έννοια της τυποποίησης στη σύνθεση. Έκτοτε παραμένει μία από τις κυρίαρχες μορφές της πρωτοπορίας του 20ου αιώνα, ως συνθέτης και ως θεωρητικός στοχαστής. Έχει γράψει περί τα 150 έργα (οργανικά, φωνητικά, ηλεκτροακουστικά, μεικτά, πολύτοπα) και πλήθος θεωρητικών άρθρων, τα σημαντικότερα των οποίων περιλαμβάνονται σε 5 βιβλία. Κύριες συνθετικές περίοδοι: 1947-53 (πρώιμη), 1953-62, 1963-77, 1978-97. Εν ζωή, του έχουν απονεμηθεί 59 τιμητικοί τίτλοι και διακρίσεις.

Ο Ξενάκης είναι ο πρώτος που υλοποίησε τη σύζευξη τεχνών και επιστημών. Εμπνέεται από τη φύση, την Αρχαία Ελλάδα, τα βιώματά του, τα φυσικά μοντέλα και τα μαθηματικά. Αποπειράθηκε μάλιστα να θεμελιώσει τη μουσική σε νόμους ανεξάρτητους από χρονικές περιόδους και αισθητικές αποτιμήσεις. Η μουσική του είναι αφαιρετική, απολλώνια· συνάμα όμως είναι και διονυσιακή, καθώς φέρει μεγάλη εσωτερική ένταση και απευθύνεται δυναμικά στις αισθήσεις. Με βασικά μέσα τον δομικό γραφιστικό σχεδιασμό, τα μαθηματικά (θεωρίες) και την ηχοπλαστική, στοχεύει στη σύνθεση του ήχου (φυσικού και τεχνητού), σε νέους τρόπους δημιουργίας και στην τυποποίηση (με τη μαθηματική έννοια), συνδυάζει δε τον δομισμό με τον φοβισμό. Η φύση, όπως αυτή γίνεται αντιληπτή και περιγράφεται από τη σύγχρονη επιστήμη (τοπολογία, θερμοδυναμική, θεωρία του χάους), παίζει καθοριστικό ρόλο στη μουσική του Ξενάκη. Ωστόσο, δεν πρόκειται ούτε για περιγραφή της φύσης ούτε για φυσιολατρία, αλλά για θεωρίες των οποίων η χρηστική πλευρά δεν είναι μόνο ένα απλό εργαλείο. Ο σύγχρονος συνθέτης είναι έτσι διανοητής, ευρέτης και δημιουργός.

Ο Ξενάκης χρησιμοποιεί όντως τα μαθηματικά· η συνθετική του πρακτική, όμως, είναι σε μεγάλο βαθμό αυτόνομη και σημαντικότερη από τη ‘θεωρία’, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η ‘θεωρία’ αποτελεί ηχοποιημένη εκδοχή μιας φυσικής ή μαθηματικής θεωρίας ούτε ότι είναι πρόσχημα ή δικαιολογία της πρακτικής. Έτσι, εκτός από τα έργα που προέρχονται από τα προγράμματα ST και GENDYN, η ‘θεωρία’ απέχει πολύ από το να ελέγχει ολοκληρωτικά τη σύνθεση. Το κύριο μέρος των έργων έχει συντεθεί είτε βάσει σχεδίων (ας μην ξεχνάμε ότι ήταν πεπειραμένος αρχιτέκτων), είτε «φθόγγο προς φθόγγο» (δηλαδή με το «παραδοσιακό» μουσικό αισθητήριο), είτε έχει προκύψει από ανακυκλωμένο υλικό. Καταλήγει λοιπόν, τα μαθηματικά να μην έχουν άμεσο αντίκτυπο στο ακουστικό αποτέλεσμα, διότι δεν συνιστούν αυτοσκοπό, αλλά μέσον για την ανάδειξη του αισθητικού στοιχείου. Πράγματι, σαν εργαλείο σύνθεσης και σε συνδυασμό με τον ιδιαίτερο τρόπο θεώρησης του κόσμου, που υπολανθάνει τόσο στην οργανική και την ηλεκτροακουστική στη μουσική του όσο και στα Πολύτοπα, η ‘θεωρία’ οδηγεί στη δημιουργία εξαιρετικά πρωτότυπων ηχητικοτήτων.

Με εξαίρεση ίσως τη μαθητική περίοδο στην Αναργύρειο Σχολή, ο Ξενάκης δεν ακολούθησε συστηματικές σπουδές στο πιάνο. Το γεγονός ότι δεν προέρχεται από τα ωδεία, σε κανένα τομέα της μουσικής εκπαίδευσης, φαίνεται ότι συνετέλεσε στην αμεσότερη απελευθέρωση των δημιουργικών του δυνάμεων. Κατά την πρώιμη συνθετική του περίοδο (1947-51) ακολούθησε το λεγόμενο «μπαρτοκικό σχέδιο», εμπνεόμενος από τα δομικά στοιχεία της δημώδους και λαϊκής μουσικής παράδοσης της Ελλάδας. Η γραφή του όμως εξελίχθηκε πολύ γρήγορα. Ήδη από το 1953, το πληθωρικό πνεύμα του είχε προχωρήσει σε πρωτοποριακές ανακαλύψεις και νέα αισθητική. Αρχικά, επιχείρησε στη μουσική του την αναστροφή που είχε ήδη συμβεί στη θεωρητική φυσική, όπου αντί της μελέτης της συμπεριφοράς των μορίων ένα προς ένα, προκειμένου να εξαχθούν γενικά συμπεράσματα για τη συμπεριφορά του συνόλου τους, μελετήθηκε το σύνολο των μορίων δια της εφαρμογής στατιστικών και πιθανοτικών μεθόδων. Εμπνεόμενος λοιπόν από αυτήν την επιτυχία της επιστήμης, υπέταξε τις κινήσεις των φθόγγων των επιμέρους μελωδικών γραμμών σε ένα ευρύτερο σύνολο, την ηχητική μάζα, την οποία αντιπαρέθεσε στις σιωπές (παύσεις). Η σχέση ηχητικής δραστηριότητας και σιωπής επάγει την μικροδομή και την μακροδομή, δηλαδή την συνέχεια ή/και την ασυνέχεια σε επίπεδο φόρμας.

Η γραφή του Ξενάκη, για όλα τα όργανα, χαρακτηρίζεται από ευρηματικότητα και αντισυμβατικότητα, η δε ερμηνεία των έργων του απαιτεί ιδιαίτερες στρατηγικές για τη διαχείριση των μεγάλων πνευματικών, ψυχικών και φυσικών δυνάμεων που πρέπει να επιστρατευθούν κατά την εκτέλεση. Ένας από τους πρώτους ερμηνευτές του πιανιστικού έργου του, ο Claude Helffer (†2004), έγραφε σχετικά το 1979: «Κατά την εργασία πάνω σε ένα κομμάτι του Ξενάκη, ακόμα και στην αρχική προπαρασκευαστική φάση, αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι υπό πίεση και ότι το να πιέζεσαι είναι ο μόνος τρόπος για να μπορέσεις να προχωρήσεις. [...] Η ένταση στη μουσική του είναι τέτοια, ώστε αν είσαι χαλαρός το ξενακικό στοιχείο εξαφανίζεται. [...] Ακόμα και οι παύσεις είναι ηλεκτρισμένες. [...] Αντίθετα με τα έργα άλλων συνθετών της γενιάς του, η μουσική του δεν αναφέρεται στον λόγο. Είναι ηφαιστειακή, χθόνια. Ο Ξενάκης δεν ενδιαφέρθηκε καθόλου για τα όρια των δυνατοτήτων ενός οργάνου ή του εκτελεστή. Για τον Ιάννη, τα όρια υπάρχουν για να υπερβαίνονται ή, ακόμη καλύτερα, για να αγνοούνται.» [in Regards sur Iannis Xenakis, Ed. Stock Musique, Paris, 1981]

Ως άνθρωπος, ο Ξενάκης υπήρξε ενδοστρεφής, μοναχικός, αυτοπειθαρχημένος, και πολύ επίμονος. Είχε εμμονή στην ιδέα της ελευθερίας. Ήταν λάτρης της φύσης, της θάλασσας και της Ελλάδας. Ντροπαλός και λιγόλογος, προσπαθούσε να κρύβει την ευαισθησία του, να μην διακρίνονται οι τραυματικές εμπειρίες από την παιδική και την νεανική του ηλικία. Η υπερβολική εργατικότητα που τον διέκρινε, όμως, είχε ως αποτέλεσμα να διαβρωθεί η υγεία του, να αρρωστήσει τελικά από διαβήτη και να εγκαταλείψει τη σύνθεση το 1997.

Έχοντας ήδη οριστικά επέμβει στη μοίρα της μουσικής, ο Ιάννης Ξενάκης έσβησε στις 4 Φεβρουαρίου 2001, στο Παρίσι. 

 

ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

Διδάκτωρ Αναλυτικής και Συστηματικής Μουσικολογίας (Sorbonne - Paris IV). Συνθέτης.

Διδάσκων στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Α.Π.Θ. (2009-12)

Καθηγητής Ανωτέρων Θεωρητικών και Σύνθεσης.

Μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών (Ε.Ε.Μ.)

Συνθέσεις του έχουν παρουσιαστεί σε ποικίλες διοργανώσεις.

Δημοσιεύσεις: Από την Τονική στη Σύγχρονη Μουσική Θεωρία (Αθήνα 1999), μελέτες και άρθρα για τον Ιάννη Ξενάκη και τον Ανέστη Λογοθέτη (Ελλάδα, Γαλλία, Αγγλία).

Παραγωγές: Μούσα Πολύτροπος (ΕΡΑ 3).

Επιστημονικές συνεργασίες: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Φεστιβάλ Αθηνών 2011, Goethe Institut  &E.E.M., Boston University & Alea III.

 


 

 

 

 


 
 

Απόσπασμα από συνέντευξη του Γιάννη Ξενάκη


 

Μεταφορτώθηκε από το χρήστη LaboratoryOfDoubt την 5 Ιούλ 2010

Ψηφιακό Αρχείο ΕΡΤ: 1 Ιανουαρίου 1983 "Μονόγραμμα Γιάννης Ξενάκης"

   

   αριθμός επισκεπτών