Πολιτισμός

εκθέσεις


  

Ίδρυμα «Ιωσήφ και Εσθήρ Γκανή»

Έκθεση χαρακτικής και κοσμήματος της Αθηνάς Κακάβα

«Δείγμα. Σώμα. Τόπος»

Διάρκεια έκθεσης: 31.01.2020 – 28.02.2020

 

          

   

Το εσωτερικό του σώματός μας είναι κρυμμένο σε μας. Το τι συμβαίνει κάτω από το δέρμα είναι γεμάτο μυστήριο, φόβο, κατάπληξη.

Τα χαρακτικά της έκθεσης είναι ‘μονοτυπίες’ –μοναδικά τυπώματα- και αποτελούν κομμάτι της αναζήτησής μου υπό τον τίτλο ‘Δείγματα’. Στα έργα υπάρχουν στοιχεία που παραπέμπουν σε μία πιο εσωτερική σωματική απεικόνιση, χωρίς αυτό να είναι περιοριστικό ως προς την ερμηνεία τους. Παρατηρώντας διακρίνεται μια σύνδεση των εσωτερικών σωματικών τόπων με τους εξωτερικούς τόπους που περιβάλλουν το σώμα. Η επιλογή των υλικών και των τεχνικών που χρησιμοποιήθηκαν έγιναν με σκοπό να αναδειχθούν δείγματα  ένδο και έξω σωματικών  τόπων.

Τα κοσμήματα της έκθεσης έχουν δημιουργηθεί χρησιμοποιώντας τμήματα από χαρακτικά δοκίμια τα οποία στη συνέχεια διαμορφώθηκαν ώστε να γίνουν κοσμήματα και να αποκτήσουν μία επιπλέον ιδιότητα, χρηστική & διακοσμητική. Με αυτή την διαμόρφωση-μετατροπή δίνεται η δυνατότητα να κοσμήσει κάποιος εξωτερικά το σώμα του με ένα δείγμα από το τμήμα ενός χαρακτικού που παραπέμπει σε απεικονίσεις ένδο και έξω σωματικών τόπων.

 

Διάρκεια έκθεσης: 31.01.2020 – 28.02.2020

Ίδρυμα «Ιωσήφ και Εσθήρ Γκανή».

Σούτσου 26  Τηλέφωνο:2651036517Emailidrymagani@gmail.com

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Παρασκευή 9.00πμ έως 14.00μμ  

Κάθε Τετάρτη απόγευμα: 6.00 μμ έως 9.00 μμ

 

Λίγα λόγια για τη χαρακτική

Με τον όρο Χαρακτική εννοούμε τις διαδικασίες -τεχνικές και μεθόδους- με τις οποίες ένα έργο μεταφέρεται από τον καλλιτέχνη χαράκτη σε μια επιφάνεια, η οποία χρησιμεύει ως πλάκα για την παραγωγή αντιτύπων σε χαρτί. Το έργο που δημιουργείται με αυτό τον τρόπο αποκαλείται χαρακτικό. Ανάλογα με το είδος της πλάκας γίνεται λόγος για ξυλογραφία, χαλκογραφία, λιθογραφία, κ.α. Υπάρχουν αρκετά είδη χαρακτικών και σίγουρα άπειρες τεχνικές για να κάνει κανείς ένα έργο. Η ξυλογραφία σε πλάγιο ή σε όρθιο ξύλο (ανάλογα με την διάταξη κοπής της πλάκας από τον κορμό του δέντρου) και το λινόλεουμ ανήκουν στις τεχνικές της υψιτυπίας. Η χαλκογραφία διακρίνεται στην οξυγραφία (για την χάραξη μεσολαβεί οξύ), στην τονική οξυγραφία ή aquatinta, στην ξηρή χάραξη-βελονογραφία, στην mezzotinta, στην τεχνική χάραξης με burin και άλλες. Όλες αυτές οι τεχνικές του μετάλλου ανήκουν στην κατηγορία της βαθυτυπίας. Υπάρχει και η λιθογραφία, τεχνική στην οποία δεν χαράζουμε την πλάκα αλλά σχεδιάζουμε πάνω της και «στερεώνουμε» το σχέδιο με οξείδωση.

Η Χαρακτική διακρίνεται για την δυνατότητα αναπαραγωγής ενός έργου σε αντίτυπα - τα γνήσια χαρακτικά. Ο αριθμός των αντιτύπων ενός έργου καθορίζεται από τον ίδιο τον καλλιτέχνη. Σε κάθε αντίτυπο κάτω αριστερά σημειώνεται ο αύξων αριθμός του σε συνδυασμό με τον συνολικό αριθμό των αντιτύπων που τυπώθηκαν. Αν τα αντίτυπα π.χ. είναι 10, η αρίθμηση γίνεται ως εξής: 1/10, 2/10… 10/10, ή Ε.Α./1, Ε.Α./2 (αρχικά του Épreuve d’ Artiste = δοκίμιο του καλλιτέχνη) που είναι τα δοκίμια που τραβήχτηκαν κατά τη διάρκεια της δουλειάς. Κάτω δεξιά μπαίνει η υπογραφή του καλλιτέχνη και η ημερομηνία. Υπάρχουν όμως καλλιτέχνες που δεν αριθμούν τα αντίτυπά τους. Αν το έργο έχει τυπωθεί από τον ίδιο τον καλλιτέχνη πρέπει να μπουν τα διακριτικά IMP (αρχικά του impressit = τυπώθηκε). Όταν όμως η εκτύπωση του έργου δεν γίνει από τον ίδιο που χάραξε το έργο αλλά από άλλον, ή κάποιο εργαστήριο, τότε το αντίτυπο πρέπει να υπογράφεται ή να σφραγίζεται και από τον εκτυπωτή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η χαρακτική έχει μεγάλη σύνδεση με την τέχνη του βιβλίου και της τυπογραφίας. Στοιχεία χαρακτικής συναντάμε για πρώτη φορά την εποχή των σπηλαίων όταν ο πρωτόγονος άνθρωπος στην ανάγκη του να προστατευθεί και να προστατέψει τα μέλη της φυλής του χάραζε με πέτρες στον τοίχο τον εχθρό (κατά κύριο λόγο ζώα). Αντίστοιχα στοιχεία βλέπουμε και στις λίθινες σφραγίδες αργότερα, στα Νεολιθικά χρόνια. Επίσημα συναντάμε την τέχνη της χαρακτικής στην Κίνα και την Ιαπωνία από τον 9ο αιώνα, ενώ τον 15ο αιώνα τελειοποιείται στην Ευρώπη.

Η χαρακτική είναι ένας τεράστιος κόσμος με τους δικούς του κανόνες και την δική του λογική. Δεν σταματάει ποτέ να εξελίσσεται και να σε εξελίσσει ως άτομο. Κάθε μέρα επιφυλάσσει και μια καινούργια ανακάλυψη. 

Τα χαρακτικά της έκθεσης είναι μοναδικά αντίτυπα – μονοτυπίες  γιατί έχουν δημιουργηθεί με συνδυασμό τεχνικών και αυτοσχεδιασμού και είναι σχεδόν αδύνατο να αναπαραχθούν ίδια αντίτυπα.

 

Δείγμα. Σώμα. Τόπος.

Το εσωτερικό του σώματός μας είναι κρυμμένο σε μας. Το τι συμβαίνει κάτω από το δέρμα είναι γεμάτο μυστήριο, φόβο, κατάπληξη.

Τα χαρακτικά της έκθεσης είναι ‘μονοτυπίες’ –μοναδικά τυπώματα- και αποτελούν κομμάτι της αναζήτησης μου υπό τον τίτλο ‘Δείγματα’. Στα έργα υπάρχουν στοιχεία που παραπέμπουν σε μία πιο εσωτερική σωματική απεικόνιση, χωρίς αυτό να είναι περιοριστικό ως προς την ερμηνεία τους. Παρατηρώντας διακρίνεται μια σύνδεση των εσωτερικών σωματικών τόπων με τους εξωτερικούς τόπους που περιβάλλουν το σώμα. Η επιλογή των υλικών και των τεχνικών που χρησιμοποιήθηκαν έγιναν με σκοπό να αναδειχθούν δείγματα  ενδο και εξωσωματικών  τόπων.

Τα κοσμήματα της έκθεσης έχουν δημιουργηθεί χρησιμοποιώντας τμήματα από χαρακτικά δοκίμια τα οποία στη συνέχεια διαμορφώθηκαν ώστε να γίνουν κοσμήματα και να αποκτήσουν μία επιπλέον ιδιότητα, χρηστική & διακοσμητική. Με αυτή την διαμόρφωση-μετατροπή δίνεται η δυνατότητα να κοσμήσει κάποιος εξωτερικά το σώμα του με ένα δείγμα από το τμήμα ενός χαρακτικού που παραπέμπει σε απεικονίσεις ενδο και εξω σωματικών τόπων.

Βιογραφικό

Γεννήθηκε στα Ιωάννινα. Σπούδασε στο τμήμα Εικαστικών Τεχνών & Επιστημών της Τέχνης της σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχει παρακολουθήσει συνέδρια και σεμινάρια πάνω στη χαρακτική, ιστορία της τέχνης, κεραμική, κατασκευή κοσμημάτων και τη φωτογραφία. Διδάσκει εικαστικά σε παιδιά. Επιπλέον, ασχολείται με την οργάνωση-παρουσίαση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για παιδιά και με την οργάνωση & επιμέλεια εκθέσεων. Έχει πραγματοποιήσει τρεις ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. 

Κείμενα Α.Κακάβα

  

 


  

  

  

 

 

αριθμός επισκεπτών
    --