Προς “μετωπική σύγκρουση”
οδεύουν ΚΕΔΕ και Κυβέρνηση 29-10-24
Αναδημοσίευση από
εδώ
Προς “μετωπική σύγκρουση” οδεύουν ΚΕΔΕ και
Κυβέρνηση, με αφορμή τα οικονομικά των Δήμων, στο ετήσιο τακτικό
συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, που θα διεξαχθεί σε μία
περίπου βδομάδα (7-9 Νοεμβρίου), στη Ρόδο.
Η ηγεσία της ΚΕΔΕ, μετά τις εσωτερικές αντιδράσεις
που σημειώθηκαν και εξωτερικεύθηκαν από δημάρχους που βρίσκονται στο ΔΣ
(Δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης Γ. Κωνσταντέλλος, Δήμαρχος
Αγρινίου Γ. Παπαναστασίου) άλλαξε “πολιτική” στάση προς την
Kυβέρνηση.
Ειδικότερα, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος
Κυρίζογλου, μέχρι και τη συνάντηση που είχε η Εκτελεστική Επιτροπή της
ΚΕΔΕ με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον περασμένο μήνα, στους
λόγους δεν υπήρχε κριτική διάθεση προς την Κυβέρνηση. Ωστόσο, αμέσως
μετά τις αντιδράσεις, τα δεδομένα άλλαξαν και ο κ. Κυρίζογλου άρχισε και
αυτός τις προειδοποιήσεις προς την Κυβέρνηση, αν δεν ικανοποιήσει τα
βασικά οικονομικά αιτήματα της ΚΕΔΕ.
Και εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι, το 40% των Δήμων
της Χώρας, βρίσκεται ένα βήμα πριν το “λουκέτο”, καθώς τα λειτουργικά
κόστη έχουν αυξηθεί, οι υποχρεώσεις έχουν αυξηθεί, ενώ δεν υπάρχει καμία
αύξηση εσόδων από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι αυξήσεις 5% που έδωσε
η Κυβέρνηση στις αρχές του χρόνου στους δημοσίους υπαλλήλους. Με αυτές,
η Κυβέρνηση προκάλεσε ένα επιπλέον μεγάλο λειτουργικό ανελαστικό κόστος
για τους Δήμους, το οποίο όμως δεν φρόντισε να το καλύψει - όπως θα
έπρεπε - στο 100%.
Η
αντιπολίτευση
Την ίδια στιγμή που το προεδρείο της ΚΕΔΕ
ετοιμάζεται για μετωπική, οι συνδυασμοί της αντιπολίτευσης “τρίβουν τα
χέρια” τους, καθώς διαπιστώνουν ότι, οι Δήμαρχοι που πρόσκεινται στην
παράταξη της ΝΔ, ασκούν και αυτοί αντιπολίτευση, με τα ίδια περίπου
επιχειρήματα.
Η κατάσταση αυτή βλάπτει την Κυβέρνηση και ωφελεί
τον Δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα, ο οποίος, ως επικεφαλής της παράταξης,
που πρόσκεινται στο ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ασκεί αντιπολίτευση χωρίς αντίλογο.
Επιπλέον, ο κ. Δούκας “υψώνει” αντιπολιτευτικό λόγο
στην Κυβέρνηση, βοηθώντας στην ουσία το προεδρείο της ΚΕΔΕ να ασκήσει
μεγαλύτερη πίεση στην Κυβέρνηση, καθώς αφήνει τον κ. Δούκα, αλλά και
τους άλλους Δημάρχους που δεν ανήκουν στη Νέα Δημοκρατία, να
κατακεραυνώνουν την Κυβέρνηση αλλά και τον Πρωθυπουργό με κάθε ευκαιρία
που τους δίνεται.
Πάντως, εδώ πρέπει να τονιστεί ότι, ο κ. Δούκας
έχει αρχίσει να κάνει λόγο για μια πιο δυναμική αντίδραση από την πλευρά
της ΚΕΔΕ απέναντι στην Κυβέρνηση, κάτι που σημαίνει, κινητοποιήσεις
ακόμη και κλείσιμο των Δήμων…
Τα οικονομικά αιτήματα
της ΚΕΔΕ για το 2025
Η πρώτη διαπίστωση από την ανάγνωση του Προσχεδίου
Κρατικού Προϋπολογισμού 2025 που έκανε το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ, είναι ότι
διαφαίνεται μεγάλη απόκλιση των πόρων που δικαιούνται οι Δήμοι και των
πόρων που τους αποδίδονται
Ειδικότερα, για το 2024, με βάση την ισχύουσα
νομοθεσία (Ν.3852/2010), οι αποδόσεις στους Δήμους θα έπρεπε να είναι
7,9 δις ευρώ και η εκτίμηση για τις αποδόσεις το 2024 είναι 2,2 δις
ευρώ!
Οι επιπλέον επιχορηγήσεις των Δήμων για το 2024,
όπως ανακοινώθηκαν από τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Θ. Λιβάνιο, είναι 140
εκ. ευρώ έκτακτη επιχορήγηση, 90 εκ. ευρώ για ληξιπρόθεσμες οφειλές, 28
εκ. ευρώ επιπλέον για λειτουργικές δαπάνες σχολείων και 100 εκ. ευρώ για
τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις, συνολικά 350 εκ. ευρώ.
Το 2025, οι Δήμοι προβλέπεται να έχουν καθαρή
αύξηση των ΚΑΠ (κοινή
αγροτική πολιτική) σε σχέση με το 2024, κατά 53 εκ. ευρώ ήτοι 2,277 δις
ευρώ, για την κάλυψη του αυξημένου μισθολογικού κόστους των υπαλλήλων
και την αύξηση των αποδοχών των αιρετών.
Επιπλέον
στο “καλάθι” των ΚΑΠ θα παραμείνει το ποσό των 50 εκ. ευρώ, το
οποίο εξοικονομείται από τη μείωση της εισφοράς των Δήμων στο
«Λογαριασμό Εξυγίανσης των ΟΤΑ» από 2% στο 0,5% όπως ανακοινώθηκε από
τον Υπουργό Εσωτερικών.
Συνολικά δηλαδή, λόγω της αύξησης και της
εσωτερικής εξοικονόμησης πόρων, οι ΚΑΠ θα αυξηθούν κατά 103 εκ. ευρώ.
Ωστόσο, οι αποδόσεις του Κρατικού Προϋπολογισμού στους ΟΤΑ για το 2025,
σύμφωνα με τον Ν.3852/2010, θα έπρεπε να είναι 8,3 δις ευρώ.
Να σημειωθεί επίσης ότι, με βάση την ισχύουσα
νομοθεσία, το ανώτατο πλαφόν χρηματοδότησης των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού για
το 2025 ορίζεται στα 3, 841 δις ευρώ.
Το Δ.Σ της ΚΕΔΕ απαιτεί να γίνουν αποδεκτές
στον προϋπολογισμό που θα κατατεθεί στη Βουλή οι προτάσεις της:
-
Εφαρμογή του Ν. 3852/10 χωρίς παρεκκλίσεις και
παρερμηνείες
-
Κατάργηση του άρθρου 31 Ν 5047/23 με το
οποίο αποδίδεται το 90% των προβλεπόμενων πόρων στους Δήμους
-
Κατάργηση του άρθρου του άρθρου 38 παρ. 1
του Ν. 5143/24, που ορίζει ανώτατο πλαφόν αποδόσεων 3.841 εκ. €
-
Χρονοδιάγραμμα απόδοσης παρακρατηθέντων
πόρων στους Δήμους
-
Απόδοση τριών έκτακτων τακτικών
επιχορηγήσεων στους Δήμους, ύψους 450 εκ. € εντός του 2024
Κατάργηση / Επαναφορά / Απόδοση τελών
-
Κατάργηση του τέλους ταφής και την επιστροφή
των παρακρατήσεων
-
Επαναφορά τελών που αφαιρέθηκαν από τους
Δήμους
-
Αλλαγή του υφιστάμενου νομοθετικού
πλαισίου που απαλλάσσει σήμερα τους παραχωρησιούχους από την
καταβολή ανταποδοτικών τελών
-
Επαναφορά του ανταποδοτικού τέλους των
πετρελαιοειδών στους Δήμους, του τέλους παρεπιδημούντων στο 2% (από
0,5%), των τελών σύνδεσης δικτύων φυσικού αερίου καθώς και την
τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τα τέλη υπεδάφους
-
Απόδοση του τέλους ανθεκτικότητας στην
κλιματική κρίση από έσοδο του Κεντρικού Κράτους, απ’ ευθείας στους
Δήμους, όπως συμβαίνει και στην Ευρώπη.